بررسی جنبه های مینی مال قطعه آینه درآینه اثر آروو پرت

پایان نامه
چکیده

بررسی جنبه های مینیمال در قطعه «آینه در آینه» اثر آروو پرت چکیده موسیقی قرن بیستم با تمام فراز و نشیب هایش در طول یک قرن اخیر، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. وارد شدن دنیای هنر پس از جنگ جهانی دوم به مرحله جدیدی از تحولات خود که با عدم توجه به مفهوم هنر برای هنر و سعی بر تأثیرگذاری سریع و آنی برروی مخاطب همراه بود، باعث جایگزینی انتقال مفهوم و احساس از یک تفکر بجای تکنیکهای غیر ضروری (آرتیستیک) قبل شد که این خود سرآغاز مینیمالیسم در هنر موسیقی بود. مینیمالیسم در حقیقت مکتبیست هنری که مبنای مفهوم آثار خود را بر پایه سادگی بیان بنیان گذاشته است. مینیمالیسم سبکی است که در هنرهای مختلف بخصوص نقاشی، موسیقی و ادبیات از دهه 1960 به طور رسمی شکل گرفت. از جمله خصوصیات سبک مینیمال در ادبیات می توان به پرهیز از بکاربردن قیود و اطلاعات غیرضروری و همچنین کوتاهی و سادگی داستان اشاره کرد که این موضوع به خواننده این اجازه را می دهد که در بسیاری از موارد، قسمتهایی از داستان را با دیدگاه شخصی خود تصور کند. این خصوصیات در نقاشی مینیمال عموماً به استفاده از اشکال ساده هندسی منجر می گردد که در آن تعداد بسیار محدودی رنگ مشاهده می شود. همچنین استفاده از خطوط مستقیم از دیگر ویژگی نقاشی مینیمال می باشد. آروو پرت،آهنگساز متولد استونی از جمله آهنگسازانی است که در این سبک قطعات بسیار مشهوری ساخته است. از جمله این قطعات اثری است با عنوان « آینه در آینه » که آنالیز آن موضوع این بخش می باشد. هدف از تحقیق پیرامون این مبحث بررسی ساختار کلی و وجوه مشترک آثار مینیمال در شاخه های مختلف هنر نظیر ادبیات،نقاشی و موسیقی می باشد. در هم? این رشته ها نقش اساسی را سادگی بیان، موضوع و اندیشه ایفا می کند. هنرمندان سبک مینیمال بیش از اینکه به بیان احساسات خود اهمیت بدهند، سعی در استفاده از منطق و قوانین ریاضی دارند

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

داستان مینی مال و حکایت های طوق الحمامه

جنبش مینی مالیسم، جنبش مبتنی بر ساده سازی و خُردگرایی، پس از تولد در اواخر دهه شصت میلادی در نیویورک، مرزهای جهان هنر را درنوردید و با نفوذ در ادبیات، داستان مینی مال را به گونه های داستانی کوتاه افزود. بعد از رواج این مکتب و آشنایی نویسندگان غربی با این سبک، خلق داستان های مینی مال درمیان ادیبان مشرق زمین، ازجمله ادیبان عرب، آغاز شد. اما تاریخ نگارش داستان های کم حجم در ادبیات عربی- اسلامی به ق...

متن کامل

آرکائیسم واژگانی و نحوی درپنج داستان مینی مال در دیوان پروین اعتصامی

آرکائیسم از راه‏های برجسته کردن و تشخص بخشیدن به زبان است. این شگرد یکی از شیوه‏های آشنایی‏زدایی باعناصر کهن (آرکائیک) زبان است کاربرد عناصر تاریخمند زبان در درون بافت زمانی پس از آن را کهن‌گرایی (آرکائیسم) می‌گویند. واحدهای زبان (تکواژها، واژه‏ها، عبارات و ساختهای نحوی) بر پیشانی خود مهر زمان دارند، این یعنی هویت تاریخی و تاریخمندی زبان. اگر عناصر زبان گذشته را از موقعیت تاریخی آن جدا کنیم و ب...

متن کامل

تصویر سازی درآینه فقه

موضع قرآن در قبال تصویر سازی، بر منع و تحریم نیست. به طوری که قدرت حضرت عیسی (ع) بر ساختن پرنده گلین و دمیدن جان در او را به عنوان معجزه ونشانه نبوت و ساختن تمثال برای حضرت سلیمان را به عنوان نعمتی بر بندگان صالح معرفی می کند. ولیکن در روایات معصومین علیهم السلام وبه پیروی از آنها در فتاوای فقهاء بطور پراکنده( مبسوط، مقنعه، نهایه،شرح ارشاد ، مسالک الافهام، مکاسب محرمه و...)، تصاویر و مجسمه هایی...

متن کامل

بررسی جنبه های حماسی در شعر نیما

داستان‌ها و اشعار مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و بزرگی‌ها و افتخارات قومی را در تعریفی سنتی، حماسه می‌گویند. اما این تعریف در دوره‌ی معاصر تطور یافته و به‌ویژه در شعر، بسیار متفاوت و گسترده‌تر شده‌است؛ زیرا با ایجاد دگرگونی‌های نوین در عرصه‌ی جوامع بشری و تحت‌تاثیر قرارگرفتن تدریجی جوامع سنتی، تحولی در نوع نگرش به همه‌ی مقولات زندگی بشری ایجاد شده و مبانی ادبیات حماسی نیز مانند سایر مقوله‌های ع...

متن کامل

بررسی جنبه های زیست‌محیطی در ساخت سدها

همواره ساخت سدها اثرات مثبت و منفی بر محیط زیست دارد که با توجه به معیارهای مختلف، اثرات زیست­محیطی سدها می­تواند خسارات کوتاه مدت و بلند مدت را به دنبال داشته باشد. این اثرات ممکن است وضعیت آب‌وهوا، زندگی جانوری، فرهنگ، آثار باستانی و غیره را تحت تأثیر قرار دهد و به‌شدت باعث تغییر آن شوند؛ بنابراین با توجه به اهمیت اثرات مثبت احداث سد، به حداقل رساندن اثرات منفی زیست­محیطی سد جهت رسیدن به یک ت...

متن کامل

تحلیل و بررسی جنبه های فراداستانی رمان «الفراشة الزّرقاء»اثر ربیع جابر

  فراداستان به عنوان یکی از شایع­ترین انواع داستان­های پست­مدرنیسم، تکنیکی است که در آن راوی در خلال داستان به فرآیند داستان­نویسی و به داستان بودنِ داستان  اشاره می­کند؛ نویسنده با ورود به عرصة داستان می­کوشد خواننده را از غیر واقعی بودن آن آگاه­کند. ربیع جابر نویسنده، رمان­نویس و روزنامه­نگار برجسته و مبتکّر معاصر لبنانی است که در برخی رمان­هایش دارای رویکردی پست­مدرنیستی است و می­کوشد با شگرده...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023